lauantai 27. huhtikuuta 2013

Gubbio 2013 5.päivä

Perjantaina aamulla lähdimme aikaisin kohti Perugian kaupunkia bussilla. Perugia on Umbrian pääkaupunki, jossa on yli 130 000 asukasta. Bussiasemalta sukelsimme keskiaikaisen linnoituksen läpi ylös kaupungin keskustaan. Tämä linnoitus oli erittäin vanha ja käsittämätöntä, kuinka etruskien aikaan on ollut mahdollista tuollainen arkkitehtuuri ja rakennuttaminen. Saimme Lauralta kuulla historiaa suolasodasta, joka aiheutti melkoisen tuhon paavin toimesta. Tällaista voi kokea vain Perugiassa!

Pääkohteemme tällä retkellä oli kaupallisen alan oppilaitos, jossa opiskelee noin 800 opiskelijaa. Koulussa alkaa ensi lukuvuonna uutena koulutuksena matkailuala.

Tavattuamme koulun rehtorin, tyylikkään signoran ja vaihdettuamme kuulumiset, lähdimme kiertämään koulua, jonne oli rakenteilla mm. oppimateriaali-museo sekä kirjasto. Kirjastonhoitaja esitteli meille kokoelman
vanhimpiakin kirjoja, jotka
olivat keskiajalta. Vierailimme
luokassa, jossa oli mainonnan oppitunti.
Marja esitteli siellä Suomi-shownsa ja
opiskelijat kuuntelivat innokkaasti.
Salmiakki maistui monelle. Tunnin jälkeen kävimme paljon keskustelua opettajien kanssa opeuksesta ja koulujärjestelmästä.

Opetushallituksen sivuilla olevat ammatillisten perustutkintojen englanninkieliset käännökset  kiinnostivat opettajia kovasti, niitä esittelimme myös.

Rehtori oli järjestänyt buffet-lounaan kirjastoon ja aika vierähti
siellä mukavasti. Mukaan tuli myös
Gubbion koulun ex-rehtori Carlo,
joka kävi Suomessa Lauran kanssa vierailulla vuonna 2011.

Koulusta jatkoimme takaisin Perugian keskustaan. Siellä odotti uusi opas, joka johdatti meidät yksityiseen lasimuseoon.

Mykistävä kokemus: pieni italialaisnainen kertoi sukunsa taiteilijoiden tarinaa aina keskiajalta
asti. Suvun taiteilijat olivat aloittaneet
lasitaiteen, ja sama työ
jatkuu edelleen suvussa. Talo oli
ikivanha ja siellä oli säilytetty kaikki
kortistot, välineet, luonnokset ja rikki menneet taideteokset, joita ei
ollut voinut toimittaa tilaajille.

Teimme vielä kierroksen keskustassa ja huomasimme,että kaupungissa oli meneillään kansainvälinen journalistien konferenssi. Carlo johdatti meidät erääseen hotelliin, jossa Euroopan parlamentin Italian toimiston esittely. Sieltä saimme matkamuistoksi Euroopan parlamentin tuotteita.

Perugian keskusta on korkealla kukkulalla. Sieltä ihastelimme vielä upeita maisemia ennen Gubbioon lähtöä. Illalla Gubbiossa Laura oli järjestänyt illallisen tunnelmalliseen ravintolaan. Sinne saapui paikalle myös neljä muuta opettajaa. Monien alkupalojen sekä herkullisen pääruoan jälkeen saimme vihdoin maistaa myös aitoa italialaista tiramisu-jälkiruokaa. Keskustelua riitti aina puoleenyöhön saakka.