sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Digi - Avain tulevaisuuden oppimisympäristöihin ja arkeen

Miltä kuulostaisi koti, jossa makuuhuoneesta tulisi seiniä liikuttamalla pesuhuone - kirjaimellisesti yhdessä käden käänteessä? Valaisimet reagoisivat vuorokauden aikaan automaattisesti, lattia tunnistaisi mahdollisen kaatumisen ja jääkaappi rekisteröisi ovenavausten vuorokausimäärän? Ja lisäksi  sänky tekisi terveysmittauksia nukkujastaan? 

Ikääntyneen hoitotyön näkökulmasta erittäin mielenkiintoiselta. DigiHOP - Kotihoidon digitaalinen oppimisympäristö - hankkeen viisi asiantuntijaopettajaa tutustui 10.-13.1.2017 Hollannin Eindhovenissa opintovierailulla ikäihmisten arkeen kehitettyihin hyvinvointiteknologian uusiin toteutuksiin ja hoitotyön koulutukseen. 

11.1. kävimme Hollannin Eerselissä sijaitsevassa RSZK- nimisessä ikäihmisten palvelukodissa. Ikäihmisten hyvinvoinnin suunnitelmallinen huomiointi heijastui hienosti kokonaisuudesta. Palvelukoti oli suunniteltu osaksi aluetta, jossa jo pihapiirissä eri ikäryhmien ja erilaisten perheiden arki toivat ympäristöön toiminnallisuutta ja kohtaamisen mahdollisuuksia. Palvelukodin arkkitehtuurissa oli huomioituna estettömyys, toiminnallisuus ja ekologisuus. Strategia perustui "Smart living" - periaatteeseen, jossa koti voi olla missä vain. Smart living käsite piti sisällään älykodit, älyrakennukset ja älykkäät kaupungit. Hoitokulttuurissa näkyi vahvasti asiakaslähtöisyys. Asiakkaille oli tarjolla paljon yhteisiä tiloja, "olohuoneita", joissa mm. pelattiin ahkerasti isolla joukolla biljardia, istuttiin ystävien kanssa kahvittelemassa tai jumpattiin. Asiakaslähtöisyys ja innovatiiviset arjen ratkaisut tulivat esille monin eri tavoin, yhtenä esimerkkinä tästä mainittakoon hevosvossikka, joka kuljetti pihapiirissä vuodepotilasta katetussa kärryssä. Toinen strateginen liittyvä periaate RSZK:ssa oli innovatiivinen, tiivis ja laaja-alainen yhteistyö oppilaitosten,  yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Yhteistyötä tehtiin sekä palveluiden että hyvinvointiteknologisten välineiden kehittämiseksi. Arjen ideoista kehitettiin yliopistoyhteistyönä hyvinvointiteknologisia tuotteita, joita pilotointiin hoitokodeissa. 

Vierailimme myös Summa Collegessa Eindhovenissa, ja pääsimme tutustumaan heillä koulun yhteydessä toimivaan Lokaal+ asiakasyksikköön. Yksikössä opiskelijat toteuttivat asiakkaille tarjottavia palveluita opettajan ohjauksessa. Lokaal+ vaikutti sisäänastuessa avaralta kodilta, jossa oli keittiö ruuanlaittoa varten, olohuone seurusteluun ja toiminnallisiin tuokioihin sekä pieni makuusoppi  kylpyhuoneineen. Tiloihin oli rakennettu yritysyhteistyönä  älykodin teknisiä turvalaitteita ja ikäihmisten kotona asumista helpottavia ratkaisuja, joihin asiakkailla oli mahdollisuus konkreettisesti tututustua vieraillessaan Lokaal+ :ssa. 

Summa collegessa toteutettiin opiskelijakäynnein myös kotikäyntejä ikäihmisten omiin koteihin. Alueena oli koko Eindhoven, mukana 400 asiakasperhettä. Asiakaskäyntejä toteuttaminen oli alkanut nelisen vuotta sitten pienellä mittakaavalla pilotoiden, nyt toteutus toimi vuositasolla 200 opiskelijan voimin ja kahdeksan opettajan ohjauksessa. Opiskelijat käyvät joka viikko yhtenä päivänä kotikäynneillä, ja käyntejä on 2-3 per päivä. Opiskelijat suorittavat opintojaan verkkokursseilla ja niitä puretaan pienryhmissä opettajan ohjauksessa. Opettajan rooli on ohjaava, heillä on ohjaustapaamisia opiskelijoiden kanssa ja yksi keskeinen tehtävä on asiakasperheiden valikointi. 

12.1. tutustuimme mielenterveystyötä toteuttavaan GGzE:een. Miljöö oli historiallinen ja kaunis, ja se sijaitsi Eindhovenin keskustasta noin kymmenen minuutin ajomatkan päässä. Yksikkö oli aikoinaan sijoitettu kauas asutuksesta metsän keskelle aidattujen alueiden sisään, ja oppaamme Walter Werwegen kertoi alueella olevan menneisyydessä valtakunnallisesti huonon ja vaarallisen maineen. Nykyisin asutus ulottui GGzE:n tontin aidattomille reunamille, mielenterveystyötä on menetelmällisesti kehitetty paljon ja suuntauksena on suljettujen yksiköiden minimoiminen ja siirtyminen asiakkaiden tukemiseen omissa kodeissaan. Alueen tyhjeneminen tiloihin oli kehitetty uusia toimintoja, mm. koulu erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille ja bed & breakfast - yksikkö, jonka toiminnasta vastasivat mielenterveyskuntoutujat. Alueella toimi myös Living lab, jossa kehitettiin mm. sovelluksia mielenterveyskuntoutujien arjen selviytymisen avuksi. 

Vierailimme myös Vonderhofissa, joka toimi ikäihmisten 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti