keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Saludos desde España!

 
Matkaraportti Espanjasta!

 

Suomi toisena kielenä –opettaja lähti avoimin mielin ja intoa puhkuen katsomaan ja kokemaan, mitä on opetella uutta kieltä uudessa ympäristössä!


Espanjan kieli ja kulttuuri ovat intohimoni, ja vaikka jotain kielestä jo tiesinkin, mitään näkyvää osaamista ei kovalevylleni ollut vuosien aikana kuitenkaan tarttunut. Siispä matkaan kohti Malaga Institutoa ja unelmieni toteuttamista!



Malaga Instituton rehtori on itsekin maahanmuuttaja. Alun perin Ruotsista maailmalle lähtenyt Ida Willadsen on paikan johtaja ja  perustanut instituutin, joka on toiminut jo yli 40 vuotta ja tarjoaa monipuolisia, ammattitaidolla räätälöityjä, erimittaisia kursseja espanjan opiskeluun eri ikäkohderyhmille ja eri kielitasovaiheissa oleville. Koulun yhteydessä sijaitsee myös asuntola, mikä on opiskelijan kannalta erittäin käytännöllistä. Mahdollista on myös ottaa esimerkiksi kotimajoitus koulun läheltä, näin pääsee vielä enemmän harjoittelemaan kieltä ja kulttuuria käytännössä.

Tervetulosanojen jälkeen uusille aloittaville opiskelijoille pidetään  aina alkukartoitus-testit, joissa tsekataan sekä kirjallinen että suullinen tuottaminen. Testin jälkeen opiskelijat jaetaan tason mukaisiin pienryhmiin, joissa opetus tapahtuu.

Oma ryhmäni taso oli alkeistaso, ei kuitenkaan ihan 0-taso J Opiskelua oli joka päivä klo 8.30-12.30, koko ajan espanjan kielellä. Opettaja saattoi vaihtua päivän aikana kolmekin kertaa, mikä oli virkistävää. Opetusmetodit olivat kuitenkin perinteisiä: tekstin lukua, opettaja selittää paljon käyttäen taulua apuna, kuuntelua jonkin verran, puhumista jonkin verran, tehtäviä, kielioppia. Kielen oppimisen alkumetreillä osaa arvostaa kuitenkin perinteisten metodien käyttöä, koska aluksi tarvitaan ne työkalut (sanat, verbit), joilla sitten aletaan operoida.




Kotitehtäviä tuli joka päivä. Näillä varmistettiin, että kieltä opiskeltiin myös muulloin kuin oppitunneilla.





 

 

Kurssiin kuuluu myös tutustumisretkiä Malagan keskustaan ja sen kulttuuriin. Malaga Institutolla on kaksi omaa kulttuurityöntekijää, jotka suunnittelevat ja toteuttavat kaiken kulttuuriohjelman. Myös näillä retkillä pyritään pysymään espanjan kielessä – tai ”spanglishissa”, kuten kulttuuriopas totesi, kun vaihtoi kielen välillä englantiin.

Kielen opiskelu on Malaga Institutossa kokonaisvaltaista. Meitä eri maista tulleita opiskelijoita kehotettiin taukojen ja vapaa-ajankin aikana käyttämään vain espanjaa. Yritimme sveitsiläisen ja kanadalaisen opiskelukaverini kanssa puhua espanjaa vapaa-ajalla, sen minkä pystyimme – pari viikkoa intensiivikoulutusta lisää ja yhden sanan ilmaisuista olisi varmasti tullut jo lauseita! 

 Kaiken kaikkiaan opetuksessa oli paljon samaa kuin meillä WinNovassa ja Suomessa yleensä: kokonaisvaltaista kielen opiskelua eli ollaan luokassa ja lähdetään luokasta ulos, käytetään kieltä eri tilanteissa. Mutta meillä ollaan ehkä kuitenkin piirun verran edellä digilaitteiden käytössä… ja koulutuksemme maine on selvästi tiedossa Euroopassa, siitä sain kuulla monta kertaa, kun kerroin olevani suomalainen opettaja.

Kansainvälinen meininki, eri puolilta maailmaa oleviin kohtalotovereihin tutustuminen ja intensiiviset keskustelut myös englanniksi olivat puoli ruokaa koko kurssissa. Itsensä kehittäminen, kielitaidon ylläpitäminen ja suhteiden luominen ovat opettajan työlle ja persoonalle erittäin tärkeitä ja myös voimaannuttavia asioita.  Yksi asia, jonka olisin ottanut mieluusti mukaani Suomen pimenevään ja sateiseen syksyyn, oli tämä luokkahuoneesta avautuva maisema.



Ehkäpä tulostan ja liimaan kuvan oman luokkahuoneeni ikkunaan J


Recomiendo calidamente, suosittelen lämpimästi tarttumaan WinNovan tarjoamiin  kansainvälisiin itsensä kehittämismahdollisuuksiin!

Saludos Marja Tomberg




suomen kielen opettaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti